Amsterdam Skills Centre en Venéco
'Samen vooruitdenken' bij opleiding medisch specialisten

‘In februari opende het Amsterdam Skills Centre (ASC) onder veel belangstelling zijn deuren. Zelfs premier Rutte en burgemeester Halsema kwamen kijken. Het ASC is een innovatief trainingscentrum voor medisch specialisten van over de hele wereld. Nieuwe spin in het ICT-web daar is Venéco. Een verhaal over kennis, kennissen en kennisoverdracht…

Het duurt gemiddeld 30.000 uur (14-16 jaar) aan trainingen ‘on the job’ om een medisch specialist op te leiden tot zelfstandig opererend chirurg (gitaar leren spelen als Jimmy Hendrix kost ‘slechts’ 10.000 uur). Dat moet met moderne ICT-technieken efficiënter en kosteneffectiever kunnen. Zo ontstond het Amsterdam Skills Centre, een samenwerking tussen onder meer het Amsterdams UMC en Stryker, een toonaangevend leverancier van medisch-technische (operatie) apparatuur. Kerri Colman, business developer bij het ASC met ICT in haar portefeuille, vertelt over de wervelende start: ‘We hebben sinds de opening al 3200 medisch specialisten uit 56 verschillende landen getraind. Wij bieden ze een ‘New Way of Learning’. Op 12 hypermoderne operatietafels kunnen chirurgen in een veilige omgeving hun skills trainen, voor ze in ‘real life’ moeten opereren: via digitale technieken en op lichamen die ter beschikking van de wetenschap zijn gesteld. Onze ambitie is om het beste opleidingscentrum ter wereld te worden. Daarnaast ontwikkelen we een opleiding voor het training van chirurgen uit minder-ontwikkelde landen. Zij kunnen vervolgens hun collega’s in eigen land trainen, zodat uiteindelijk steeds meer mensen in de wereld toegang hebben tot een basisvorm van chirurgie.’

‘One of the team’

Alles liep dus als een zonnetje bij het ASC, al lagen er voor bijvoorbeeld de ICT nog grote ambities, omdat ICT cruciaal is voor de kennisoverdracht. Bart de Jongste van Venéco legt uit: ‘Er wordt gewerkt met livestreams vanuit ziekenhuizen, waarnaar trainingskandidaten kunnen kijken voor ze zelf aan de slag gaan. En alles wordt opgenomen. Deze beelden worden opgeslagen en hergebruikt als trainingsmateriaal; gevoelige data waarvoor een waterdicht back up-plan noodzakelijk is. De ICT-infrastructuur moet dus feilloos werken. Het kan niet zo zijn dat er 90 chirurgen van over de hele wereld zijn ingevlogen en naar een scherm staan te kijken terwijl er niets gebeurt… Of dat er geen back up-oplossing is.’ De uitdaging was een partij te vinden die zowel het netwerkbeheer als het werkplekbeheer kon uitvoeren; te veel ICT-zorg lag nu namelijk nog bij de ASC-medewerkers zelf. Via via hoorde Venéco hiervan en stapte erop af. Kerri: ‘Het prettige is dat Venéco beide kan: infrastructuur én werkplekken. We hebben nu één aanspreekpunt. Dat is snel, efficiënt en kosteneffectief. Bovendien voelt Venéco als ‘one of the team’, prettig in de omgang en goed aanspreekbaar.’

Microsoft 365 als basis

Hoewel Venéco ook met andere diensten actief is in de gezondheidssector, is het ASC toch uniek. Was het ontbreken van specifiek medische referenties een probleem? Kerri vindt van niet: ‘Het is juist prettig om mensen uit verschillende sectoren bij elkaar te hebben, dat geeft andere inzichten, meer ‘out of the box thinking’.’ Ook Bart van Venéco ervaarde geen hobbels. ‘De ASC-werkplekken zijn ingericht met de cloudoplossing Microsoft 365. Het prettige van deze oplossing is, dat alles naar elkaar toegroeit en toegankelijk is voor iedere branche. Het heeft ook zoveel functionaliteiten dat iedereen er – ongeacht product, dienst of sector – optimaal gebruik van kan maken. Als Venéco brengen we de expertise mee dat we veel zien van wat wel en niet goed gaat, bijvoorbeeld op het gebied van synchronisatie of mappenstructuur. Cruciaal is dus dat wij goed luisteren en begrijpen hoe de klant wil dat de processen lopen. Daarna zorgen we eerst dat de infrastructuur feilloos werkt en vervolgens dat de cloud efficiënt is ingericht. Daarna trainen we de eindgebruikers in een optimaal productief gebruik van Microsoft 365.’

Samen vooruitstrevend blijven

Het ASC wil als trainingscentrum vooroplopen in de wereld; de ICT moet daarbij aansluiten. Kerri: ‘We zorgen nu eerst dat het fundament goed staat en alles efficiënt ‘up & running’ is. Vervolgens gaan we met Venéco kijken wat er nog meer geoptimaliseerd kan worden, zoals het linken van agenda’s voor bijvoorbeeld de catering, of het reserveren van de operatiekamers… Daarnaast denken we aan verbetering van onze learning platforms.’


Daarop heeft Bart een verrassende aanvulling. ‘Bij hardware leverancier HP zag ik een Virtual Reality backpack voor het trainen van mensen die in een printstraat gaan werken of deze moeten onderhouden. Met een VR-bril kunnen ze eerst thuis oefenen. Dit soort technieken staat nu nog ver af van de operatiekamer, maar in de toekomst kunnen we hier zeker aan denken. Als je de beste wil zijn, moet je altijd vooruitdenken. Dat hebben ASC en Venéco gemeenschappelijk…!’

Vragen, opmerkingen of ideeën naar aanleiding van bovenstaand artikel?
Wij zien uw feedback graag tegemoet!